Kam se vydat?
Minigalerie
Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie

Další články

Tchaj-wan: Malá Čína s unikátním bambusovým mrakodrapem ESO travel na Novinky.cz
Tchaj-pej 101 – to je označení budovy, která byla od svého dokončení v roce 2004 do ledna 2010 nejvyšší budovou planety...
Největší stavby světa: Město ve věži, šejkův palác a továrna na Boeingy ESO travel na Novinky.cz
Současným rekordmanem je pekingský letištní Terminál 3 postavený kvůli letním olympijským hrám...
Super výlet vlakem: Z Pekingu do Tibetu nejvýše položenou železnicí světa ESO travel na Novinky.cz
Vysoko na tibetské náhorní plošině se vine nejvýše položená železnice světa. Cesta po ní se blíží cestování časem...

Čínská města

Velkoměsta v Číně nezadržitelně expandují a doslova praskají ve švech. Se svými 17 miliony obyvatel by Šanghaj mohla dost dobře být největším městem světa. Peking má kolem 12 milionů obyvatel a skoro stejný počet mají i další města – Chongqing, Tianjin, Chengdu nebo Harbin.


Čínští obyvatelé

Od konce 2. světové války se počet obyvatel zdvojnásobil na více než 1,3 miliardy lidí. Čína je nejlidnatější zemí světa – žije zde více než jedna pětina světové populace. K Číně patří na 56 etnických skupin, nejpočetnější jsou příslušníci větve Chan. Obyvatelé vyznávají buddhismus, taoismus, konfucianismus, islám a velmi malá skupinka obyvatel také křesťanství.

Většina Číňanů žije na východě a jihu země, kde může mít i průměrné provinční město statisíce obyvatel. Rychlému nárůstu populace, v podstatě populační explozi, se čínská vláda již delší dobu snaží bránit různými opatřeními, zvláště regulací porodnosti, antikoncepční osvětou, ale i určitým omezováním vnitrostátní migrace a svobodné volby bydliště. Úřady se snaží zachovat současný poměr obyvatel žijících ve městě a na venkově tak, že drží velkou většinu na venkově (asi 65 procent). Navzdory tomu však miliony chudých venkovanů pracujících v zemědělství trvale proudí za lepšími pracovními příležitostmi do měst.

Život v Číně

taneční hodiny v číně

Většina obyvatel takových velkoměst se vydává denně na kole do práce, což může zabrat hodinu i dvě. Od přelomu století se ovšem neustále zvyšuje počet aut, která jsou pro cyklisty čím dál nebezepčnější. Samozřejmě se zvětšuje i problém znečištění ovzduší násobený škodlivými zplodinami těžkých náklaďáků a autobusů.

Není tedy divu, že dlouhá cesta do továrny představuje jednu z velkých nevýhod současného života v čínském velkém městě. Byty jsou převážně malé a často i temné, bez problémů se neobejdou ani nákupy, které zaberou mnoho času. Přes to všechno je život tady celkově lehčí než na venkově, mimo jiné i díky kvalitnější lékařské péči a možnosti školního vzdělání. Mnozí vesničané proto velmi touží po městském životě a chtěli by se sem přestěhovat. To však mohou udělat až v případě, že mají zajištěno pracovní místo.

Matka a syn v Číně

Průměrná měsíční mzda v Číně je zhruba 1000 jüanů – tedy asi tolik, co zaplatíte za nijak zvlášť mimořádné jídlo pro čtyři osoby v některém z lepších turistických hotelů pro západní klientelu v Pekingu. Pokud by se snad někomu takový plat zdál příliš nízký, je třeba dodat, že životní náklady v Číně jsou oproti Západu mizivě nízké. Například za nájem platí Číňané na venkově v průměru jen asi 100 jüanů měsíčně a také všechny základní potraviny jsou velmi levné. Ve velkých městech navíc houfně přibývá lidí, kteří mají vysoký plat, a tak si mohou dovolit takový luxus jako je auto, dům a jiné vymoženosti současného moderního života.

Platy v Číně

Ještě relativně nedávno v Číně platil „jeden velký společný hrnec s rýží” – při odměňování se vůbec nehledělo na skutečný pracovní výkon člověka. Stovky milionů rolníků společně sdílelo svou chudobu. Maovi následovníci však nakonec tento poněkud zkostnatělý systém změnili. Osobní iniciativa a pracovní úsilí, píle a dobré nápady začaly být stále častěji odměňovány „staromódně“ – penězi.