Velká čínská zeď: tohle jste o ní možná nevěděli!
Přidáno: 19.07.2016 | Autor: Petra Malá
Velká čínská zeď bezpochyby patří k těm největším atrakcím Číny, kterou nesmíte vynechat, když se do této země vydáte. Víte ale, proč vznikla a že není souvislá po celé své délce? To a mnohem více se dozvíte v následujících řádcích.
- Víte, že v Číně je nyní ten největší a nejdelší skleněný most na světě?
Velká čínská zeď – proč vznikla a kdo ji postavil?
Nejznámější čínská památka měří více než 21 km, ale není souvislá – je prokládaná přírodními překážkami. Sloužila totiž k obraně Číny, která byla už ve starověku mocná, a proto se obávala nájezdů barbarů. Strach měli Číňané například z mongolských kočovníků. Aby dokázali ochránit své obchodní trasy, například známou Hedvábnou stezku, vybudovali monstrózní opevnění, kterou dnes známe právě jako Velkou čínskou zeď.
- Přečtětě si také o městě Dunhuang, které leží na Hedvábné stezce.
Zeď vznikala od roku 221 př. n. l., kdy se o její počátek postaral první čínský císař Čchin Š-chuang-ti, zakladatel dynastie Čching. Tehdy vydal císař pokyn k propojování menších kusů opevnění, byl to logický krok na obranu proti Hunům. Nastupující dynastie zeď stále zdokonalovaly.
Respektive si na zdokonalování najaly spoustu obyčejných a chudých lidí, nemálo z nich za stavbu zaplatilo životem. Ti bohatší zase museli odvádět státu vysoké daně, aby bylo z čeho zeď zřídit.
Síla zdi záleží na odvaze těch, kteří ji brání
Tento Čingischánův výrok je naprosto výstižný. Zatímco zeď mohla zabránit rabování nebo jen malým vpádům, náporu celého vojska by neodolala. Důležité bylo i to, jací lidé zeď bránili, jací stáli na strážních věžích a také to, s jakými zbraněmi pracovali.
Velká čínská zeď v kostce:
- jedná se o největší vojenskou stavbu na světě
- zaujímá plochu 2 152 hektarů
- strážní na věžích mezi sebou komunikovali pomocí kouřových signálů, k jejichž vytváření používali vlčí trus
- na zdi se každoročně koná jeden z nejnáročnějších maratonů na světě
- zeď je široká max. 9 metrů
- nejprudší stoupání je v úseku Simatai – 85 stupňů
- při stavbě zemřelo na půl miliónu dělníků – podlehli hladu, horku, zimě a vyčerpání
- původně šlo o dřevěné bednění s udusanou hlínou, později došlo k obezdění