Kam se vydat?
Minigalerie
Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie

Další články

Tchaj-wan: Malá Čína s unikátním bambusovým mrakodrapem ESO travel na Novinky.cz
Tchaj-pej 101 – to je označení budovy, která byla od svého dokončení v roce 2004 do ledna 2010 nejvyšší budovou planety...
Největší stavby světa: Město ve věži, šejkův palác a továrna na Boeingy ESO travel na Novinky.cz
Současným rekordmanem je pekingský letištní Terminál 3 postavený kvůli letním olympijským hrám...
Super výlet vlakem: Z Pekingu do Tibetu nejvýše položenou železnicí světa ESO travel na Novinky.cz
Vysoko na tibetské náhorní plošině se vine nejvýše položená železnice světa. Cesta po ní se blíží cestování časem...

Nejdelší stavba světa – Velká čínská zeď

Přidáno: 09.04.2013 | Autor: Redakce

Nejdelší stavba světa – Velká čínská zeď
Dříve se tvrdilo, že je Velká čínská zeď vidět z vesmíru. Dnes víme, že to není pravda, nicméně Velká čínská zeď i tak zůstává symbolem Číny a jedním z nejnavštěvovanějších turistických cílů planety. A pozor – byla zařazena i na seznam sedmi nových divů světa.
Velká čínská zeď drží několik rekordů a prvenství. Tím hlavním je asi fakt, že jde o vůbec nejdelší stavbu planety. Jen hlavní „páteřní“ osa měří přes šest tisíc kilometrů. Spolu s odbočkami, druhou linií hradeb a s nově nalezenými kousky zdi v odlehlých částech Číny se dnes její délka vyšplhala na bezmála 8860 kilometrů délky. A dost možná někdy v budoucnu najdeme i ještě další části!

Říká se jí Dračí hřbet!

Aktuálně se tak Velká čínská zeď táhle od hranic vlastní Číny s Mandžuskem až k poušti Gobi. Táhne se hlubokými lesy, horskými průsmyky i po horských hřebenech a její ozubený vrchol možná přispěl k jedné
z mnoha přezdívek – Dračí hřbet. 
zeď začala původně vznikat jako ochrana před mongolskými nájezdníky ve 2. století před naším letopočtem. Mimochodem, to na její stavbě pracovali hlavně trestanci. A stavba některých úseků probíhala ve 4 hlavních etapách až do 17. století.
Jako turista se člověk nejčastěji dostane k opraveným a zrekonstruovaným částem zdi, pravdou ale je, že existují i úseky, kde je zeď ve velmi tristním stavu a kde ji dokonce vesničané dodnes rozebírají na stavbu svých vlastních příbytků. Turisticky oblíbené úseky jsou zase mnohdy velmi přeplněné a člověk má spoustu práce s tím, aby se ubránil prodavačům suvenýrů.

Do těsta přidávali rýži?

Jako první prý ze současné zdi vznikly strážní věže (aktuálně jich je k pětadvaceti tisícům) – ty pak byly propojené samotnou zdí, v jejíchž útrobách jsou dodnes spojovací chodby a na vrcholu pak cesta, na kterou se vedle sebe vejde až šest koní. Traduje se, že do spojovacího materiálu Zdi její stavitelé přidávali i mouku a rýži – a právě proto prý je tak odolná. Spíš jde ale o podobnou legendu, která se pojí i s naším Karlovým mostem a slavnými vajíčky v mostní maltě.
Mimo samotné zdi a strážních věží jsou pak v pravidelných rozestupech součástí Zdi i kasárna a skladiště. A člověk jen žasne, že je něco takového opravdu možné vytvořit.  

Komentáře