Kam se vydat?
Minigalerie
Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie Galerie

Další články

Tchaj-wan: Malá Čína s unikátním bambusovým mrakodrapem ESO travel na Novinky.cz
Tchaj-pej 101 – to je označení budovy, která byla od svého dokončení v roce 2004 do ledna 2010 nejvyšší budovou planety...
Největší stavby světa: Město ve věži, šejkův palác a továrna na Boeingy ESO travel na Novinky.cz
Současným rekordmanem je pekingský letištní Terminál 3 postavený kvůli letním olympijským hrám...
Super výlet vlakem: Z Pekingu do Tibetu nejvýše položenou železnicí světa ESO travel na Novinky.cz
Vysoko na tibetské náhorní plošině se vine nejvýše položená železnice světa. Cesta po ní se blíží cestování časem...

Čína je automobilový ráj: Ale až v posledních letech

Přidáno: 27.02.2015 | Autor: redakce

Čína je automobilový ráj: Ale až v posledních letech
Na světě není země, která by vyrobila víc automobilů. Čína je automobilová jednička a mototrhu se rozpíná stále víc a víc. Přitom ještě v osmdesátých letech byl automobil v Číně vzácnost a vyrobilo se tu jen pár kousků…
 
Psal se rok 1985 a pro většinu obyvatel Číny byla představa vlastního automobilu stejně vzdálená jako představa soukromé cesty na měsíc. Vždyť se v Číně v tomto roce vyrobilo pouhých pět tisíc kusů nových vozidel. Časy se ale mění. Dnes je Čína světovou jedničkou.

V posledních letech produkce roste 

Ještě v roce 2002 se v Číně vyrobily „jen“ tři miliony aut, v roce 2007 už to bylo sedm milionů aut a rok 2009 znamenal absolutní předěl – Aut už bylo ke 12 milionům a Čína se stala světovou jedničkou. A na téhle pozici se drží dodnes.
Mimochodem, mezinárodní organizace výrobců aut (známá pod zkratkou OICA) tvrdí, že se v roce 2014 v Číně vyrobilo zhruba 22 milionů aut – což je ještě více než součet produkce Spojených států a Japonska dohromady. Odhady ekonomů pak dokonce hovoří o tom, že jen v Číně bude do roku 2020 zaregistrovaných asi 200 milionů automobilů…

Smog, zácpy a zákazy

… a přitom už dnes se Čína potýká s velikými problémy, které se s automobilovou produkcí pojí. Cesty dimenzované na pár tisíc automobilů denně jich najednou musí pojmout mnohonásobně více, nápor řidičů a jejich čtyřkolých miláčků už dokonce přestávají zvládat i nově dobudované dálnice a dálniční přivaděče.
Číňané ve velkých městech na pobřeží tak v dopravních zácpách tráví hodiny a hodiny času. Pokud tedy vůbec mohou vyjet. V rámci boje proti smogu totiž v některých městech platí omezení pro jízdu automobilem. V některých dnech tak mohou v autě do města vyrazit lidé se sudým číslem na poznávací značce, v další pak lidé s lichým číslem. Ani tato regulační opatření ale nedokážou zázraky… a kvalita ovzduší ve velkých čínských městech je opravdu bídná.

Největší slabinou je bezpečnost 

Odborníci říkají, že v roce 2012 fungovalo v Číně zhruba 60 lokálních, tedy čínských výrobců automobilů. Vláda nicméně chtěla jejich počty snížit. Zvyšovat by se ale naopak měla kvalita a především bezpečnost čínských značek. Právě tyto dva atributy totiž stále mluví pro to pořídit si automobil evropské nebo americké výroby.
Mimochodem, věděli jste, že Česko patří do top15 největších výrobců automobilů na světě?

Komentáře